Recensie Handboek Oven Koken met Karin

Het Handboek Ovenvan Karin Luiten is zo’n boek dat een vaste plek in je boekenkast of keuken verdiend. Het is met recht een handboek wat het hele jaar bruikbaar is. Karin schreef een heerlijk boek met zowel hartig (vlees/vis/vega) als zoet: kleine hapjes, voor-, hoofd- en na. Een greep uit de recepten: tipsy ovenkrieltjes, stromboli brood, salade van geroosterde groenten met granaatappelyoghurt, dubbeldekker pavlova met aardbeien en omkeer mangocake met kokos en munt. Bij deze indrukwekkende namen horen eenvoudige en heldere recepten. Die gewoon heel erg lekker zijn. Het boek is ook fantastisch voor vegetariërs: sommige groentegerechten zouden qua smaak niet verkeerd staan naast die van Yotam Ottolengi. Nou, dat zegt wel wat.

Zelf vind ik de oven is een heerlijk apparaat. Eten erin, de oven doet het werk en jij ruimt intussen de keuken op. Karin voorziet je met haar Handboek Oven dan ook van alle denkbare ovenrecepten waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Mét bijbehorende tips, opgewekte foto’s van Karin zelf en uiteraard voorzien van haar eigen vrolijke illustraties.

Karin weet van soms tijdrovende recepten een leun-achteruit-op-de-bank-recept te maken. Neem de ovenrisotto. Steeds bouillon toevoegen en de hele tijd opletten? Welnee! Alles in een ovenschaaltje en na een half uurtje geniet jij van een heerlijke risotto. Karin’s ovenrisotto is dan ook een gerecht wat ik meteen heb omarmd. In haar boek staan aanvullende risottorecepten met smaakmakers, zoals tomaat, paddestoelen of bietjes. Morgen plaats ik haar basisrecept.

Karin Luiten. Handboek oven.
Uitgeverij Nieuw Amsterdam, 2012. € 19,95

Beeldmateriaal: Uitgeverij Nieuw Amsterdam